Змагання для учнів 8 класу
Правила гри
У розумовому поєдинку один богатир —
розумник, змагається проти десяти супротивників. Учень виходить на змагання за
власним бажанням або на запрошення ведучого. Десяток гравців також обирається
із глядачів, присутніх у залі.
Знаряддя бою: аркуш, ручка, знання
та кмітливість.
Обладнання: плакати із
завданнями, призи. Стіни класу прикрашені картинами із зображенням богатирів,
приказками про богатирів та їхню силу. Виставка книг.
Визначення переможців.
Розумовий
велетень дає свою відповідь. Відповіді
дають і десятеро присутніх на сцені. Якщо відповідь велетня правильна, то він
отримує таку кількість балів, що дорівнює кількості глядачів у команді, які
не знали правильної відповіді. Якщо велетень не знає відповіді, то від
кількості набраних ним балів віднімається кіль-
кість правильних відповідей команди. Дається три спроби. Якщо кількість
балів стає від'ємною, то битва припиняється і на змагання викликаються
наступний боєць і наступний десяток його супротивників. Бали отримує лише богатир.
Для більшої об'єктивності десяток супротивників можна не міняти.
Наприкінці всіх турів
на сцену викликаються три богатирі — ті з велетнів, які набрали під час змагань
найбільшу кількість балів, їм пропонується позмагатися один проти одного.
Для організації змагань обирається
комісія, яка констатує успіхи кожного гравця, оформлює таблицю досягнень богатирів
(прізвище та кількість набраних балів).
Вести захід доцільно вчителю, щоб
відразу й коментувати правильність наданих відповідей.
Усі паузи на роздуми для гравців та
організаційні (оцінювання правильності відповідей десятка, підрахунок набраних
балів) є музичними, під час них лунають пісні «Богатьірская наша силуш-ка».
«Зй, ухнем».
ПРОВЕДЕННЯ ГРИ
Ведучий. Богатирі завжди були на
доброму рахунку в нашого на-
роду. Вони столітні
дуби з ко-ріням вивертали, з Кривдою билися, Русь від ворогів боронили. Не
лише силою славилися богатирі, а ще й розумом та хитрістю. Ми ж сьогодні
відшукаємо справжніх богатирів у нашій школі. Та ми не примушуватимемо їх
підіймати коня богатирського чи кидати булаву, а перевіримо наявність у них
такої чесноти, як розум та кмітливість, оберемо богатирів — інтелектуалів,
справжніх знавців математики та її історії. Сьогодні на нашому святі кожен має
шанс перевірити свій інтелект у розумовому поєдинку: один розумник проти десяти
учнів. Хто ж із вас найсміливі-ший? Хто певний своїх знань і зможе довести
глядачам, що він справжній знавець математики, богатир-інтелектуал? Привітаймо
ж його оплесками.
Супротивники ще навіть і не
підозрюють, що вони будуть змагатися з цим кандидатом за почесне звання
богатиря. А ми їх зараз знайдемо. Перевірте свої кишені. Чи знайшовся там
хоча б один предмет чотирикутної форми? Запрошуємо вас на сцену. (Гравці
займають місця на сцені: команда напроти одного).
Отже, супротивники визначилися. Зараз
вони зійдуться в чесному інтелектуальному бою. А ми хочемо попередити, що в
богатиря, для того щоб довести велич свого розуму, є три спроби, кількість
яких може раптово зменшитися, якщо він відразу дає неправильну відповідь
(пояснюються правила підрахунку балів).
Отже,
поєдинок 1 «Геометричний»
Перша спроба. Серед наступних одиниць оберіть ту, яка не є
одиницею довжини
1) фунт; 2); фут; 3) льє; 4) сажень; 5) миля;
6) стадій.
Відповідь.
Фунт.
Друга спроба. Хто є автором «Начал», на основі яких і досі
укладаються підручники з геометрії?
Відповідь.
Евклід.
Третя спроба. Усі циркові арени круглі. Але в будь-якій
країні вони мають ще й однаковий діаметр. Назвіть величину діаметра циркової
арени.
Відповідь.
1 3
м.
Поєдинок 2 «Алгебраїчний» Перша спроба. Відгадайте загадку.
Нам задано домашнє завдання. Шукають друзі, і
шукаю я. Василь пішов відразу в поле, Лопату взяв, копає кволо. Іван сказав:
«Частину слова я відшукаю швидко знову». А я розв'язую рівняння Відшукую його
старанно.
Відповідь.
Корінь.
Друга спроба. Яку властивість рівнянь раніше називали
словом «аль-джебр»?
Відповідь. Перенесення доданка з однієї частини рівняння
в іншу.
Третя спроба. Яку формулу скороченого множення можна довести
таким геометричним способом?
а Ь
Відповідь. Формула квадрата суми.
Поєдинок 3. «Біографічний»
Спроба перша. Хто з цих учених є українським математиком?
1) Евклід;
2)
Микола Іванович Лобачевський;
3) Рене Декарт;
4) Михайло Пилипович
Кравчук.
Відповідь. Михайло Пилипович Кравчук.
Спроба друга. За п'ятьма фактами з біографії вченого
назвіть його прізвище.
1. Він увів у математику
поняття змінної величини.
2. Аристократи-театрали
просили французького короля нагородити цього вченого, який першим
запропонував нумерацію крісел за рядами й місцями. Але король відмовив, бо дати
нагороду філософу не вважав за можливе.
3. Останнім його
творінням була п'єса у віршах, написана в Стокгольмі. Він приїхав сюди на запрошення
шведської королеви, але не витримав суворого північного клімату, отримав
запалення легенів, від чого й помер.
4. За ідею про
всемогутність розуму переслідувався католицькою церквою. Найвідоміший філософський
твір ученого — «Міркування про метод».
5. Він збагатив арсенал математиків системою координат, яку ми зараз
називаємо його ім'ям.
Відповідь.
Рене
Декарт.
Спроба третя. Розташуйте прізвища цих математиків у
хронологічному порядку: до уваги брати роки життя вчених. (Демонструються
портрети математиків з указаними прізвищами.)
Піфагор, Вієт, Лобачевський, Декарт, Евклід.
Відповідь. Піфагор, Евклід, Вієт, Декарт, Лобачевський.
Поєдинок
4. «Загадковий»
Гравцям потрібно відгадати математичні загадки.
Спроба
перша
Кола торкається вона, Спільна точка в них —
одна І пряму таку ми звично Називаємо... (дотична)
Спроба
друга
Вони для виразів багато важать, Турботливо обнімуть, як дружки, Порядок дій
нам впевнено укажуть. Ти, певне, здогадався? Це... (дужки)
Спроба
третя
У чисел цих, друзі, є два дільники. Так, два. І ні менше, ні більше. Ми їх
використовуємо залюбки, Ти назву згадай їхню швидше. (Прості)
Поєдинок
5. «Асоціативний»
Ведучий. У цьому світі можна побачити багато спільного: чи змальовуємо ми
його мовою математики, чи поетично, чи філософськи. Багато властивостей навколишнього
світу виражено у фольклорі. Вам потрібно знайти до кожного з наступних запропонованих
фольклорних висловів математичний аналог. Наприклад, для російської приказки
«Что в лоб, что по лбу» математичним аналогом може виявитися переставна
властивість додавання (або множення). Дійсно, чи а+Ь, чи Ь+а.
Спроба
перша
Вода від одного бере, а другому дає.
Відповідь. Перенесення доданків в іншу частину
рівняння або позичання одиниці під час віднімання дробу від цілого, під час
віднімання натуральних чисел.
Спроба
друга
Люди з
людьми, гори з горами.
Відповідь. Зведення подібних доданків.
Спроба
третя
Ні риба
ні м'ясо.
Відповідь. Число нуль (ні додатний, ні від'ємний) або
число 1 (ні просте, ні складене).
Поєдинок
6. «Інтуїтивний»
Запитання, які будуть задані гравцям у цьому поєдинку, вимагають не
стільки знань, скільки інтуїції. Не бійтеся висловлювати най-сміливіші
припущення, може, :аме вони виявляться правильними. Зважаючи на те, що відповідь
може бути дуже несподіваною, кількість спроб у цьому поєдинку збільшується на
одну.
Спроба перша. Учитель Софії Ковалевської Карл Вейєрштрасс
не дозволяв літографувати (друкувати) свої лекції, їх можна було тільки писати
від руки. Чому?
Відповідь. Він не виносив запаху друкарської фарби.
Спроба друга. Відомо, що Ніколо Тарталья, один із
першовідкривачів формули для знаходження коренів кубічного рівняння, був змушений
через бідність піти зі школи, вивчивши абетку тільки до букви К. Потім він
самостійно опановував грамоту. Паперу в нього, звичайно, не було. Але він
знайшов місце, де йому ніхто не заважав і, головне, де вдосталь було матеріалу,
на якому можна писати та обчислювати. Що це за місце?
Відповідь. Він писав на надгробках на цвинтарі.
Спроба третя. Ми й досі пишаємося
тим, що Безу мужньо прийняв іспит у двох своїх учнів, називаючи цей учинок
прикладом людяності. Чому ж звичайний іспит перетворився в таке випробування
для математика?
Відповідь. Учні хворіли на віспу, а сам Безу на
неї ще не хворів, але все ж таки поїхав додому до учнів і прийняв іспит, хоча
міг захворіти й померти.
Спроба четверта. На лекцію Че-бишова про використання
математики в кравецькій справі зібралося чимало народу: відомі кравці,
дизайнери одягу та багато інших. Математик розпочав лек-
цію традиційною фразою: «Нехай тіло людини — це куля». Чим скінчилася ця
лекція?
Відповідь. Глядачі дружно встали й залишили свої
місця, лектор продовжувати читати в порожній залі.
Поєдинок
7. «Міжпредметний»
Наводяться відомості про певну геометричну фігуру, її застосування в
найрізноманітніших галузях. Завдання: назвати, що це за фігура.
Спроба перша. У географії цією фігурою на карті позначають
золото; вона присутня на державному прапорі Японії; архітектурна споруда
такої форми носить назву «ротонда»; таку форму мали індійські храми, присвячені
богу вітру, здатному віяти в усіх напрямках; форму цієї фігури мають вікна
апаратів водного та повітряного транспорту.
Відповідь.
Круг.
Спроба друга. Цією фігурою позначається кнопка «Стоп», на
картах нею означено родовища кам'яного та бурого вугілля, спосіб вишикування
піхотинців у цій формі називається каре, італійські равіолі також зліплено у
вигляді цієї фігури.
Відповідь.
Квадрат.
Спроба третя. У писанкарстві ця
фігура символізує вогонь, на географічних картах нею позначено родовища нафти,
вона намальо- ' вана на кнопці «Пуск» магнітофона, у формі цієї фігури викладають
шари перед початком гри в більярд.
Відповідь.
Трикутник.
Ведучий. Що ж, підіб'ємо попередні підсумки.
Оберемо трьох богатирів серед усіх, хто витримав сьогодні поєдинок один
проти десяти та набрав найбільшу кількість балів, і пропонуємо їм узяти участь
у поєдинку один на один. Цей
поєдинок допоможе визначити найсильнішого інтелектуала.
Завдання
1. «Відшукай слово»
На плакаті написані, на перший погляд, випадкові літери. Та якщо
придивитися уважніше, то можна прочитати слова, пов'язані з математикою — назви
геометричних фігур, алгебраїчні терміни, числа, одиниці вимірювання тощо.
Ваше завдання — знайти за хвилину якнайбільше таких слів. Читати можна як зліва
направо, так і навпаки, зверху вниз, і навпаки, і навіть по діагоналі. Із
літер, які залишилися, складіть назву геометричної фігури.
г
|
Е
|
о
|
м
|
е
|
т
|
р
|
і
|
я
|
р
|
П
|
ь
|
А
|
а
|
К
|
ч
|
о
|
т
|
А
|
Р
|
л
|
С
|
и
|
Н
|
У
|
с
|
я
|
м
|
Я
|
о
|
ш
|
м
|
г
|
о
|
к
|
л
|
Ц
|
Е
|
н
|
т
|
Р
|
т
|
е
|
м
|
У
|
У
|
К
|
и
|
А
|
д
|
р
|
о
|
X
|
К
|
м
|
Р
|
д
|
Б
|
м
|
0
|
р
|
т
|
0
|
І
|
У
|
о
|
У
|
и
|
У
|
н
|
т
|
л
|
с
|
Г
|
К
|
К
|
ч
|
и
|
С
|
л
|
о
|
Тут заховалися слова: кут, градус, сто, геометрія, хорда, синус, масштаб,
центр, сума, один, число, круг, коло, ромб, точка, куб, куля, грам, ноль, сім,
метр.
Відповідь. Із «зайвих» букв (виділено сірим) утворюємо
слово «прямокутник». Якщо жоден за визначений час не впорався повністю із
завданням, перемагає той, хто знайшов якнайбільше математичних слів (набрана
кількість балів дорівнює кількості знайдених слів).
Немає коментарів:
Дописати коментар